Saturday, November 7, 2009

一个正在学习赏识教育的爸爸 Learning Appreciation Education Father




昨天有一位爸爸来行知,向校长指教,一位和我同年小孩的爸爸。校长和这位爸爸谈了很久,发现这位爸爸对待儿子的方法和我的爸爸根本是两回事。我来描述一下这位小孩的爸爸。


Yesterday Principal Tsen invited a father, together with his son, Max Chai. They chatted about appreciation education for quite some time, then I found out that the way this father treated his son is completely different than mine.


这位小孩的爸爸是接受孩子拥抱他的。偶尔会拍一下孩子的肩膀,抚摸孩子。当我听到这一点时,我心想,多么希望我的爸爸能给我一个拥抱,多么希望能亲一下爸爸。。。这位爸爸也每一次都相信他的孩子,认为他的孩子是最棒的。虽然这位孩子在成绩方面是弱了一点,但他的父母都是在鼓励他,安慰他,赏识他,不会嘲笑他的。我很羡慕他的孩子。。。


Max's father accepts hugs from his children. Sometimes he will pat his children on the shoulder, caressing them... In my heart I wished that how happy I am if I can give my father a hug and a kiss without being rejected. Max's father always believe in him nd always think he is the best. Although Max is weak in his studies, his parents keep encouraging him, consoling him, appreciating him and never tease at him.


这位爸爸以前对他的孩子是很严格的,什么事情都一定要父母来处理。但这位爸爸发现有时候真的有急事,所以让孩子管理事情时,孩子都会管理得很好。 所以现在有什么事情都会拜托孩子,把什么事情都交给孩子处理。


Last time, Max's father was always strict to his children, every problem only the parents can solve. But this father found out that sometimes when he really had to hand over some problems to his children, they can solve then very well and fast. And because of that, his parents always gave work for them to do.


孩子曾经对他的爸爸说他不想补习,反正补习也没帮助到他的成绩。他的爸爸就考虑了很久,是不是应该把空间交给孩子,使到孩子对自己有责任感,这种精神就会让孩子独立去学习。听了他说的话,我非常感动。


最后我最希望的是:‘爸爸,我考不好时,还是我心情低落时,不要嘲笑我。。。你给我一个拥抱,我就会很幸福,很感恩我会有这样的好爸爸。’


Max told his father that he did not want tuition, anyway tuition did not help him in his studies. His father thought for a long time, he hesitated that should he return the time to his children, that way only children can have the responsibility to study independantly.


Finally,I want to say to my father:" Daddy, when I am depressed or I did not score well, please don't laugh at me.... Just give a hug, then I will be very thankful to have a father like you."


No comments:

Post a Comment

最新-老师们8个月的变化

以下有2个老师,都是同学们觉得比较难沟通的老师。这些老师都已经尽了力教导我们,但是我觉得他们还有足够的进步空间。 The 2 teachers below are those who are more difficult to communicate with. These te...